حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان یک مقام ارشد نظامی رژیم صهیونیستی: کل غزه را هم نابود کنیم، به پیروزی نخواهیم رسید ۴ عملیات گروهان‌های قدس علیه اشغالگران اسرائیلی در جبالیا بایدن: ترامپ کاملا از تعادل خارج شده است رئیس ستاد ارتش اسرائیل مسئولیت شکست ۷ اکتبر را پذیرفت تیراندازی در آلاباما آمریکا | ۳ نفر کشته و ۱۲ تَن زخمی شدند شهادت ۵۰۰ تن از پزشکان و نیروهای بهداشتی و درمانی در غزه حمله راکتی از غزه به شهر اشغالی سدیروت معاون جدید پارلمانی رئیسی کیست؟ خانواده های اسرای صهیونیست خیابان منتهی به وزارت جنگ را بستند قسام: خانه بمب‌گذاری‌شده را به روی نظامیان فراری دشمن منفجر کردیم پایان کار حسینی در معاونت پارلمانی ریاست جمهوری تاکید رئیس جمهور بر لزوم اطمینان مدیران از رعایت کرامت انسانی امیرعبداللهیان: از گفتگو‌های ایران-عربی عبور کرده‌ایم حمله حزب‌الله با موشک‌های سنگین جدید خود به سرزمین‌های اشغالی (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) «سیدحسن نصرالله» دوشنبه سخنرانی می‌کند (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بلینکن: اسرائیل برنامه معتبر برای دفاع از غیرنظامیان ندارد قسام در ۲ مرحله «سدیروت» را موشک‌باران کرد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) انتقاد بولتون از تهدید بایدن مبنی بر توقف ارسال سلاح به اسرائیل واکنش شدید حماس به اظهارات بایدن
سرخط خبرها

میرکاظمی در مشهد: در مذاکرات از بی‌توجهی به هشدار‌های نخبگان ضربه خوردیم| شاهد نزولی‌شدن دوباره نرخ تورم هستیم+ فیلم

  • کد خبر: ۱۲۲۸۵۰
  • ۰۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۶
میرکاظمی در مشهد: در مذاکرات از بی‌توجهی به هشدار‌های نخبگان ضربه خوردیم| شاهد نزولی‌شدن دوباره نرخ تورم هستیم+ فیلم
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه اگرچه دولت دنبال رفع تحریم‌هاست، اما سفره مردم و اقتصاد کشور را به غرب و برجام گره نمی‌زند، تاکید کرد: از همان جایی که نخبگان و فرهیختگان ما هشدار دادند که این مذاکره اشکال دارد، ضربه خوردیم.

به گزارش شهرآرانیوز، سیدمسعود میرکاظمی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه مشهدمقدس که در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، با گرامی‌داشت یاد شهدا دفاع مقدس، مدافعان حرم، مدافعان سلامت و شهیدان دولت رجایی و باهنر گفت: اگرچه در جهان از قدیم دو قطب قدرت وجود داشت ولی امام خمینی (ره) جمهوری اسلامی را بنیان گذاشت که به هیچ قدرت وابسته نباشد.

وی با اشاره به دفاع مقدس و دشمنی‌های مختلف استعمارگران با مردم ایران، افزود: دو نوع نگاه در کشور وجود دارد نگاهی که حل مشکلاتَ کشور را منوط به نگاه دیگری می‌دانند و دوم نگاهی که معتقد است مشکلات کشور با اتکای به ظرفیت‌های داخل قابل حل است. هشت سال با نگاه اتکای به غرب کشور را معطل گذاشتند، نتیجه این چند سال جز سقوط شاخص‌های اقتصادی نبود.  

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای در دولت قبل اظهار داشت: می‌دانید در گذشته چه اتفاقی افتاد، آن زمان من خودم در مجلس بودم، مدام تذکر دادم، "آقا این چیه دارید اجرا می‌کنید؟". تذکر دادم که این تضمین اجرا ندارد و از بند بند این مشخص است، راه فرار برای طرف مقابل مذاکره گذاشته‌اید، گفتند: "نه شما نمی‌فهمید، شما اصلا مذاکره بلد نیستید، برید به جهنم، یادتونه؟"؛ از همان جا ضربه خوردیم، از همان جایی که مجلس هشدار داده بود.

میرکاظمی با بیان این مطلب که از همان جایی که نخبگان و فرهیختگان ما هشدار دادند که این مذاکره اشکال دارد ضربه خوردیم، خاطرنشان کرد: نتیجه این عدم توجه به هشدار‌های چه شد؟ ۴ سال پیاپی تورم بالای ۴۰ درصد داشتیم خطر را ببنید؛ ۸ سال عدم سرمایه‌گذاری اتفاق افتاد، چون کسی روز اول نگفت ۸ سال طول خواهد کشید، وعده انجام ۳ ماه دیگر، ۲ ماه دیگر،۱۰۰ روز دیگر را دادند؛ دلار هزار تومان را یادتان هست؟

وی تصریح کرد: ۸ سال بزرگترین آفت، معطل‌کردن اقتصاد کشور بود، چون منتظر بودند دیگران بیایند مسئله را حل کنند و اتکا به ظرفیت داخلی نبود و این را ما نباید اجازه بدهیم، تکرار شود و الان شروع کردیم و بودجه‌ای که در سال ۱۴۰۱ نوشتیم بر اساس تحریم است.

معاون رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه ما توان و ظرفیت داریم و بر این اساس بودجه را نوشتیم، ادامه داد: بله اگر تحریم را به‌واقع بردارند و دروغین نباشد و نه اینکه ۸ سال معطل و هیچ دستاوردی نداشته باشد، ولی اگر تحریم‌ها را هم برندارند، این غلط است، ما متوقف نمی‌شویم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه کشور ضعیفی نیستیم که متوقف شویم؛ کشوری نیستیم که فلان سناتور آمریکا برای‌مان تصمیم بگیرد، افزود: وقتی آن زمان انتقاد می‌شد می‌گفتند بروید به جهنم، اما اقتصاد را با خود به قهقرا بردند، حالا همان افراد از مردم طلبکار شده‌اند و توئیت‌های آنچنانی می‌زنند.

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه در زمان روی کار آمدن دولت بودجه با کسری ۴۸۰ هزار میلیاردتومانی روبه‌رو بود؛ تاکید کرد: بار بدهی اوراق مشارکت که به دولت بعد منتقل شده بود بالغ بر ۵۳۵ هزار میلیارد تومان بود؛ اقشار مختلف از مطالبات معوق خود گلایه داشتند و حتی برخی معتقد بودند دولت برای پرداخت حقوق هم به مشکل برخواهد خورد، ما حتی در تأمین کالا‌های اساسی هم دچار مشکل بودیم و ذخایر کالا‌های اساسی بعضاً ۷۰ درصد پایین‌تر از میزان راهبردی بود.

وی اضافه کرد: با این‌همه دولت با تمرکز بر کاهش ریخت‌وپاش‌ها و حذف هزینه‌های غیرضروری و البته افزایش درآمد‌ها توانست کشور را به‌گونه‌ای اداره کند که علاوه بر پرداخت تعهدات دولت قبل سراغ چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی نرود.

میرکاظمی افزود: زمانی که ۶۰۰ نفر از هم‌وطنان هر روز به‌خاطر کرونا فوت می‌کردند برخی‌ها گفتند اف‌ ای تی اف مانع واردات واکسن است؛ کسی واکسن نمی‌دهد؛ اما مردم دیدند که دولت سیزدهم توانست در مدت کوتاهی مشکل واکسن را حل کند.
 
به گفته وی در شرایطی که میانگین رشد اقتصادی هشت‌سال گذشته نزدیک به صفر بود دولت سیزدهم موفق شد با کنترل کرونا از یک‌سو و اختصاص ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به اشتغال و طرح‌های عمرانی تحرکی در اقتصاد ایجاد کند و رشد اقتصادی سال گذشته به ۴،۴ رسید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه ریشه بسیاری از گرانی‌های فعلی در بی عملی و تصمیمات غلط گذشته است، گفت: دولت برای حل مشکلات مردم دچار تردید و مصلحت‌اندیشی نشده است؛ طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها از جمله همین موارد است.

وی ادامه داد: سال‌ها به اسم مردم ارز ارزان را به کام دلالان و واسطه‌ها ریخته شد؛ اما دولت با عزم راسخ وارد میدان شد هم یارانه‌ها را افزایش داد هم جلوی فساد و حیف‌ومیل منابع ارزی کشور را گرفت؛ اگر این تصمیم شجاعانه دولت نبود الان با تورم بسیار بیشتری دست‌به‌گریبان می‌شدیم.

میرکاظمی اضافه کرد: با گذشت اثر اولیه شاهد نزولی شدن دوباره نرخ تورم هستیم. نرخ نقطه‌ای تورم در مرداد امسال هم کاهش داشته که نشان می‌دهد جهت‌گیری‌ها دولت برای مقابله با گرانی درست است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت در میان مردم است و از مشکلات سختی‌های معیشتی آگاه است، اما منابع بلندمدت مردم را فدای کار‌های پوپولیستی و عوام‌فریبانه نمی‌کند؛ در حالیکه در دولت قبل ضریب جینی که نشان‌دهنده افزایش فاصله طبقاتی است به ۴۰ واحد رسید با تلاش دولت قطعاً این ضریب دوباره کاهشی می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->